Polska Prezydencja w Radzie UE

4 listopada

17. spotkanie Grupy ds. Wspólnej Kontroli Parlamentarnej Europolu z udziałem delegacji Sejmu (dzień drugi)

W dniu 4 listopada br. (wtorek) w Parlamencie Europejskim w Brukseli kontynuowane było 17. spotkanie Grupy ds. Wspólnej Kontroli Parlamentarnej (GWKP) Europolu. Mimo zakończonej prezydencji, Polska sprawuje przewodnictwo w pracach Grupy, w związku z tym, że Dania, pełniąca przewodnictwo w Radzie Unii Europejskiej w drugiej połowie 2025 r., zgłosiła klauzulę opt-out w obszarze sprawiedliwości i spraw wewnętrznych.

Decyzją marszałka Sejmu Szymona Hołowni, w skład delegacji Sejmu do GWKP weszli poseł Konrad Frysztak, wiceprzewodniczący Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych oraz członek Komisji do spraw Unii Europejskiej, który pełni funkcję przewodniczącego delegacji Sejmu i poseł Paweł Śliz, przewodniczący Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka. W pracach GWKP udział bierze także delegacja Senatu: senator Kazimierz Michał Ujazdowski (przewodniczący delegacji) oraz senator Grzegorz Fedorowicz.

Drugi dzień obrad Grupy poświęcony był tematom przyszłości Europolu, ochrony danych, działań Europolu podejmowanych w związku z wojną w Ukrainie oraz ochronie praw podstawowych. Przeprowadzono także dwie debaty w ramach sesji kontrolnych, które poświęcone były kwestii zorganizowanej przestępczości środowiskowej, w tym nielegalnego handlu odpadami czy chronionymi gatunkami zwierząt, jak również zagadnieniu legalnego dostępu do danych w celu egzekwowania prawa.

Przyszłość Europolu

W części spotkania poświęconej przyszłości Eurpolu wystąpienia wygłosili Pan Olivier Onidi, Zastępca Dyrektora Generalnego ds. Schengen i Bezpieczeństwa Wewnętrznego w Dyrekcji Generalnej ds. Migracji i Spraw Wewnętrznych Komisji Europejskiej oraz Pan Jürgen Ebner, Zastępca Dyrektor Wykonawczej Europolu.

Olivier Onidi przypomniał, że po dużej reformie Europolu, która weszła w życie w czerwcu 2022 roku i miała na celu wzmocnienie roli agencji jako europejskiego centrum informacji w walce z przestępczością, Unia Europejska przygotowuje się obecnie do kolejnej rewizji rozporządzenia o Europolu. Jak podkreślił, nie chodzi o nadmierne skupienie się na zmianach prawnych, lecz o naturalny efekt rosnącej wartości dodanej, jaką Europol wnosi do bezpieczeństwa wewnętrznego Unii. Zarówno szefowie policji, jak i decydenci polityczni dostrzegają, że agencja stała się kluczowym narzędziem wsparcia w walce z rosnącą i coraz bardziej złożoną przestępczością transgraniczną.

Nowa rewizja ma na celu dalsze wzmacnianie zdolności operacyjnych Europolu, aby mógł on skuteczniej wspierać europejskie dochodzenia i postępowania sądowe oraz umożliwiać dzielenie się wiedzą ekspercką i nowoczesnymi narzędziami, między innymi w zakresie kryminalistyki cyfrowej i analizy danych. Onidi zaznaczył przy tym, że agencja nie otrzyma nowych kompetencji wykonawczych – jej zadaniem pozostanie wspieranie służb państw członkowskich, a nie ich zastępowanie.

W jego ocenie jednym z najważniejszych zadań jest usprawnienie wymiany informacji między państwami członkowskimi a Europolem, tak aby w pełni wykorzystać potencjał analityczny agencji. Istotne będzie również dalsze rozwijanie zdolności operacyjnych i wspieranie państw w prowadzeniu aktywnych dochodzeń, zwłaszcza w ramach tzw. zespołów zadaniowych. Rewizja ma również dostosować działalność Europolu do zróżnicowanych potrzeb państw członkowskich, między innymi poprzez możliwość czasowego delegowania ekspertów do krajowych postępowań w sytuacjach wymagających dodatkowych zasobów lub specjalistycznej wiedzy.

Onidi podkreślił także znaczenie inwestycji w nowe technologie – rozwój narzędzi sztucznej inteligencji, dekryptażu i analizy biometrycznej, które są dziś niezbędne dla skutecznego prowadzenia śledztw. Wskazał ponadto na konieczność zacieśnienia współpracy Europolu z Eurojustem oraz Prokuraturą Europejską (EPPO), co ma wzmocnić ochronę interesów finansowych Unii Europejskiej. Kolejnym ważnym aspektem jest zwiększenie elastyczności rekrutacyjnej agencji, aby mogła ona pozyskiwać i utrzymywać wysoko wykwalifikowanych specjalistów, których kompetencje często wykraczają poza możliwości służb krajowych.

Zastępca Dyrektora Generalnego zaznaczył, że proces rewizji przebiega w sposób przemyślany i konsultacyjny. Komisja Europejska prowadzi obecnie szerokie konsultacje i przygotowuje kompleksową ewaluację funkcjonowania Europolu w oparciu o obowiązujące przepisy. Wyniki tej oceny, wraz z analizą skutków i możliwymi wariantami reformy, posłużą do opracowania nowego wniosku legislacyjnego, który Komisja planuje przedstawić w czerwcu przyszłego roku.

Jürgen Ebner rozpoczął swoje wystąpienie od analizy obecnej sytuacji, wskazując, że świat przestępczy w ostatnich latach uległ radykalnej transformacji. Dziesięć lat temu działalność przestępcza była bardziej uporządkowana i łatwiejsza do przewidzenia, natomiast dziś cechuje ją pełna cyfryzacja, decentralizacja i transgraniczność. Przestępcy rekrutują się, komunikują i finansują nawzajem ponad granicami, ich cele obejmują zarówno osoby prywatne, jak i szpitale czy porty, a dowody – w postaci danych, logów i metadanych – istnieją w formie nietrwałej, często znikają, zanim służby zdążą je zabezpieczyć.

Wobec tych zmian, jak podkreślił Ebner, przyszłość Europolu powinna opierać się na trzech filarach: nowym podejściu do prawa i procesów, budowie sieci partnerstw z podmiotami posiadającymi kluczowe dane oraz rozwoju cyfrowych narzędzi i technologii. Celem jest stworzenie strategii, która nie będzie jedynie zbiorem deklaracji, lecz realnym planem rozwoju organizacji. Europol ma stać się agencją bardziej operacyjną – wspierającą działania państw członkowskich, ale nie przejmującą ich kompetencji. Jak podkreślił Ebner, agencja nie dąży do uzyskania uprawnień wykonawczych, lecz do wzmocnienia swojej roli pomocniczej w ramach Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Przyszły rozwój Europolu ma koncentrować się wokół informacji, innowacji i interoperacyjności. W nowoczesnym ujęciu Europol nie będzie już jedynie pośrednikiem w przekazywaniu danych między krajami, lecz centrum ich gromadzenia, przetwarzania i analizy na dużą skalę. Kluczowe będzie ułatwienie zgodnego z prawem dostępu do danych, w tym biometrycznych i pochodzących od podmiotów prywatnych, takich jak dostawcy usług internetowych, instytucje finansowe czy giełdy kryptowalut. Taki model ma umożliwić Europolowi efektywną pracę z danymi w czasie rzeczywistym i szybsze wspieranie dochodzeń.

Ebner wskazał także na znaczenie współpracy z innymi instytucjami w ramach unijnej strategii bezpieczeństwa wewnętrznego. Europol powinien pogłębiać koordynację z partnerami takimi jak Eurojust, Prokuratura Europejska (EPPO), ENISA, eu-LISA i Frontex, aby zapewnić pełną komplementarność działań bez ich dublowania. Jak zaznaczył, hasłem przewodnim powinna być zasada „jedna sprawa, jeden zespół, wiele mandatów, ale bez powielania”. Wskazał również na konieczność zacieśnienia współpracy z państwami stowarzyszonymi ze strefą Schengen oraz z krajami Ameryki Łacińskiej, co pozwoliłoby lepiej przeciwdziałać globalnym zagrożeniom przestępczym.

W zakresie technologii i innowacji Ebner zapowiedział dalszy rozwój Laboratorium Innowacji Europolu, budowę laboratorium sztucznej inteligencji oraz tworzenie bezpiecznej infrastruktury technologicznej, w tym europejskiej chmury dla organów ścigania. Podkreślił, że nie chodzi o technologię samą w sobie, ale o zapewnienie służbom państw członkowskich dostępu do bezpiecznych, nowoczesnych narzędzi analitycznych. Dodał również, że Europol powinien ograniczać zależność od technologii pochodzących spoza Unii Europejskiej.

Na zakończenie dyrektor Jürgen Ebner zwrócił uwagę, że realizacja tych planów zależy od odpowiednich zasobów finansowych i zaufania ze strony instytucji demokratycznych. Wyraził wdzięczność Parlamentowi Europejskiemu za wsparcie oraz podkreślił, że Europol efektywnie wykorzystuje przyznane środki. Podziękował parlamentom narodowym i PE za kontrolę działań agencji. Z zadowoleniem odnotował także propozycję Komisji Europejskiej dotyczącą podwojenia budżetu agencji i zwiększenia inwestycji w innowacje technologiczne. Jak zaznaczył, te środki są niezbędne, by utrzymać zdolności operacyjne i techniczne Europolu na poziomie odpowiadającym współczesnym wyzwaniom bezpieczeństwa.

Ochrona danych

Informację na temat ochrony danych przedstawili Pan Wojciech Wiewiórowski, Europejski Inspektor Ochrony Danych oraz Pan Daniel Drewer, Inspektor Ochrony Danych w Europolu. Do prezentacji odniósł się Pan Jürgen Ebner, Zastępca Dyrektor Wykonawczej Europolu.

Wojciech Wiewiórowski, Europejski Inspektor Ochrony Danych, w swoim wystąpieniu podkreślił rosnącą wagę roli Europejskiego Inspektora Ochrony Danych (EIOD) w nadzorze nad działalnością Europolu. Przedstawił kluczowe wnioski z praktyki nadzorczej, zwracając uwagę na znaczenie ochrony danych osobowych w kontekście nowych zadań, które w ostatnich latach powierzono Europolowi. Zaznaczył, że jego urząd ma zapewnić, aby wszystkie działania tej agencji odbywały się w pełnej zgodzie z unijnymi przepisami o ochronie danych, co jest kluczowe nie tylko dla ochrony praw obywateli, lecz także dla wiarygodności i skuteczności samego Europolu.

Wiewiórowski przypomniał, że Europol uzyskał uprawnienia do przetwarzania dużych i złożonych zbiorów danych, pozyskiwania informacji publicznie dostępnych – również z mediów społecznościowych – a także do rozwijania i stosowania narzędzi sztucznej inteligencji w celach operacyjnych oraz do bezpośredniej współpracy z policjami krajowymi i podmiotami prywatnymi. Te nowe kompetencje mają zwiększyć możliwości operacyjne agencji, ale jednocześnie wiążą się z istotnymi ryzykami dla praw podstawowych obywateli. Jak zaznaczył, samo kierownictwo Europolu jest świadome tych wyzwań i stara się zapewnić zgodność działań z przepisami o ochronie danych.

Inspektor zwrócił uwagę, że pełne wdrożenie zabezpieczeń wynikających z nowelizacji rozporządzenia o Europolu wciąż nie zostało zakończone. Wskazał m.in. na konieczność właściwego stosowania przepisów dotyczących tzw. danych niepowiązanych z konkretnymi kategoriami osób, a także na niewystarczające wykorzystanie możliwości przetwarzania danych osobowych w celach badawczo-innowacyjnych. Wiewiórowski podkreślił, że właśnie tutaj istotną rolę odgrywa EIOD, który dzięki wcześniejszym konsultacjom (tzw. prior consultations) może z wyprzedzeniem oceniać wpływ nowych procesów przetwarzania danych na prawa jednostek.

Jak wskazał, w ostatnim roku Europol dwukrotnie zwiększył liczbę takich konsultacji z EIOD, co potwierdza rosnącą świadomość znaczenia ochrony danych w działalności operacyjnej. Przykłady konsultowanych działań obejmowały m.in. analizę danych z kryptowalut w celu śledzenia prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, rozwój narzędzi sztucznej inteligencji, pozyskiwanie informacji ze źródeł otwartych oraz wykorzystywanie danych biometrycznych w unijnych bazach danych.

Wiewiórowski podkreślił znaczenie bieżącego dialogu z Europolem, który umożliwia szybkie wykrywanie i omawianie problemów związanych z ochroną danych. Zaznaczył także, że skuteczny nadzór wymaga ścisłej współpracy z krajowymi organami ochrony danych. Jednym z kluczowych narzędzi kontroli są wspólne audyty prowadzone przez EIOD i ekspertów krajowych, które obejmują m.in. wykorzystanie technologii rozpoznawania twarzy, dostęp Europolu do Systemu Informacyjnego Schengen oraz przekazywanie danych do państw trzecich.

Inspektor zwrócił uwagę, że oprócz doradztwa EIOD ma również uprawnienia naprawcze i dochodzeniowe, które pozwalają korygować nieprawidłowości i rozpatrywać skargi osób, których dane są przetwarzane przez Europol. Takie postępowania wymagają często współpracy z organami ochrony danych w państwach członkowskich, zwłaszcza w sytuacjach, gdy decyzje Europolu dotyczą danych przekazanych przez te państwa. W tym kontekście EIOD opracował wspólnie z krajowymi organami nowy model koordynacji w ramach tzw. Coordinated Supervision Committee, mający zapewnić jednolity, wysoki poziom nadzoru.

Na zakończenie inspektor Wojciech Wiewiórowski podkreślił, że wraz z rozszerzaniem kompetencji Europolu musi równolegle rozwijać się system nadzoru nad jego działalnością. EIOD – jak zaznaczył – nie komentuje decyzji politycznych dotyczących roli Europolu, ale ma obowiązek dostosowywać swoje działania do nowej rzeczywistości operacyjnej. W tym kontekście Inspektor zwrócił również uwagę na przygotowania do pełnienia funkcji organu nadzoru rynku dla systemów sztucznej inteligencji w ramach unijnego Aktu o AI. Działania te opierają się na trzech filarach: zarządzaniu, zarządzaniu ryzykiem oraz nadzorze – i mają na celu zapewnienie skutecznej i opartej na zaufaniu kontroli technologii wykorzystywanych przez instytucje Unii Europejskiej, w tym Europol.

Daniel Drewer, Inspektor Ochrony Danych w Europolu, w swoim wystąpieniu przedstawił sprawozdanie z działalności swojej jednostki, podkreślając jej kluczową rolę w zapewnianiu zgodności przetwarzania danych osobowych z przepisami prawa i zasadami ochrony danych w Europolu. Wyjaśnił, że jego zadaniem – jako wewnętrznego audytora i doradcy – jest niezależne zapewnianie zgodności działań agencji z przepisami o ochronie danych oraz wspieranie ich udoskonalania. Zespół, którym kieruje, działa w samym centrum siedziby Europolu, w bliskiej współpracy z dyrekcjami operacyjnymi i zarządem, co – jak podkreślił – wzmacnia kulturę ochrony danych w codziennej pracy agencji.

Drewer zaznaczył, że skuteczna ochrona danych nie jest możliwa w izolacji. Jako Inspektor Ochrony Danych jest członkiem Komitetu Bezpieczeństwa oraz Komitetu ds. Wyrównania Sztucznej Inteligencji w Europolu, uczestniczy w posiedzeniach zarządu agencji i ma bezpośredni dostęp do najwyższego kierownictwa. Utrzymuje również ścisłe kontakty robocze z zespołami operacyjnymi Europolu oraz z instytucjami zewnętrznymi – w tym z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych (EDPS) i krajowymi organami ochrony danych. Regularnie uczestniczy w grupach roboczych inspektorów ochrony danych agencji wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych, a także w spotkaniach przedstawicieli wszystkich instytucji UE.

Wskazał, że rosnące zainteresowanie krajowych organów ochrony danych działalnością Europolu przejawia się m.in. we wspólnych inspekcjach i wzmocnionej koordynacji w ramach Coordinated Supervision Committee oraz Europejskiej Rady Ochrony Danych. Podkreślił, że nadzór nad Europolem został dodatkowo wzmocniony przez aktywność Inspektora ds. Praw Podstawowych oraz przez kontrolę parlamentarną, reprezentowaną przez GWKP.

Wśród najważniejszych osiągnięć ostatniego okresu Drewer wymienił przyjęcie przez Zarząd Europolu nowych, kompleksowych zasad funkcjonowania Inspektora Ochrony Danych (Data Protection Officer Implementing Rules). Jak zaznaczył, są one najbardziej szczegółowymi regulacjami tego rodzaju w całej administracji publicznej UE. Dokument ten łączy w jednym miejscu wszystkie obowiązki wynikające z różnych aktów prawnych dotyczących ochrony danych operacyjnych i administracyjnych, tworząc swoisty „punkt kompleksowej obsługi” w zakresie ochrony danych. Drewer podziękował EDPS za konstruktywne uwagi, które przyczyniły się do dalszego wzmocnienia roli jego urzędu w strukturze Europolu.

Znaczną część pracy Inspektora Ochrony Danych stanowią działania nadzorcze w zakresie przetwarzania danych operacyjnych, w tym konsultacje z EDPS. Jak poinformował, od momentu wprowadzenia obowiązku tzw. konsultacji uprzednich (prior consultations), Europol otrzymał łącznie 31 opinii EDPS – najwięcej spośród wszystkich agencji obszaru sprawiedliwości i bezpieczeństwa UE. W szczególnych, pilnych przypadkach Europol może rozpocząć przetwarzanie danych jeszcze przed wydaniem opinii przez EDPS – pod ścisłym nadzorem Inspektora Ochrony Danych, co po raz pierwszy zastosowano w działaniach związanych ze zwalczaniem cyberprzestępczości.

Drewer odniósł się także do kwestii wniosków obywateli o dostęp do danych, podkreślając, że każde takie żądanie jest traktowane z najwyższą starannością i wymaga często konsultacji z państwami członkowskimi lub państwami trzecimi, które są właścicielami danych, a także z odpowiednimi jednostkami operacyjnymi Europolu.

Inspektor przypomniał, że ochrona danych osobowych w Europolu dotyczy nie tylko danych operacyjnych, lecz także danych administracyjnych, obejmujących m.in. informacje o pracownikach, gościach czy działaniach związanych z obsługą medyczną i kadrową agencji.

Kończąc, inspektor Daniel Drewer podkreślił, że mandat Europolu jest szeroki, złożony i stale ewoluuje, dlatego zapewnienie zgodności z zasadami ochrony danych to nie jednorazowe działanie, lecz ciągłe zobowiązanie. Wymaga ono ścisłej współpracy pomiędzy zespołami operacyjnymi, kierownictwem, organami nadzorczymi oraz społecznością specjalistów ds. ochrony danych w całej Unii Europejskiej. Zapewnił, że jego biuro będzie nadal wspierać Europol w skutecznym realizowaniu jego misji, jednocześnie chroniąc podstawowe prawa i wolności obywateli. Podkreślił również kluczową rolę parlamentarnego nadzoru w zapewnianiu przejrzystości, odpowiedzialności i zaufania do działalności Europolu.

Odpowiedzi, w odniesieniu do wypowiedzi Pana W. Wiewiórowskiego oraz Pana D. Drewera udzielił Pan Jürgen Ebner, Zastępca Dyrektor Wykonawczej Europolu. Podkreślił znaczenie rozwijania kultury ochrony danych w Europolu, opartej na współpracy i otwartym dialogu z ekspertami z całej Unii Europejskiej. Zaznaczył, że Europol nie uważa się za instytucję, która „wie najlepiej” w kwestiach ochrony danych, lecz tworzy platformy wymiany doświadczeń z ponad 40 inspektorami ochrony danych z różnych instytucji UE, by wspólnie poszukiwać najlepszych rozwiązań dla pojawiających się wyzwań. Wskazał, że Europol zainwestował znaczące zasoby w budowę silnej kultury ochrony danych – około 25 osób zajmuje się wyłącznie kwestiami z tego obszaru, co pokazuje wagę, jaką agencja przykłada do tego tematu.

Ebner podkreślił także dobrą współpracę Europolu z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych (EDPS). Zauważył, że spośród 237 zaleceń wydanych przez EDPS wobec Europolu, aż 87% zostało wdrożonych. Choć nie wszystkie zalecenia udało się jeszcze zrealizować – głównie z powodów technologicznych – Europol traktuje je poważnie i stale nad nimi pracuje. Regularne spotkania kierownictwa oraz pracowników Europolu z przedstawicielami EDPS pozwalają na omawianie najpilniejszych kwestii i wypracowywanie wspólnych rozwiązań, które umożliwiają skuteczne działania operacyjne przy jednoczesnym poszanowaniu praw obywateli.

W odniesieniu do wniosków o dostęp do danych osobowych (Data Subject Access Requests), Ebner poinformował, że liczba takich zapytań systematycznie rośnie – Europol otrzymał ich ponad 3700, przy czym odnotowano 15 skarg, z czego w sześciu przypadkach EDPS wydał upomnienia za opóźnienia w odpowiedziach. W jego ocenie, wzrost liczby wniosków wiąże się ze znacznym obciążeniem zespołu ds. ochrony danych, który musi weryfikować każde zgłoszenie z należytą starannością.

Ebner zwrócił również uwagę na potrzebę dalszego rozwijania koncepcji „ochrony danych w fazie projektowania” („data protection by design”) oraz „ochrony danych jako standardu” („data protection by default”). Jego zdaniem, konieczne jest wprowadzenie regularnych punktów kontrolnych w procesach projektowania i stosowania narzędzi technologicznych, aby zapewnić ciągły nadzór nad ich zgodnością z przepisami o ochronie danych.

Na zakończenie dyrektor Jürgen Ebner zaznaczył, że przyszłość ochrony danych w kontekście działalności Europolu nie powinna opierać się wyłącznie na zwiększaniu liczby kontroli czy wymogów, ale przede wszystkim na podnoszeniu jakości i skuteczności nadzoru. Wskazał, że procesy konsultacyjne i nadzorcze powinny być uproszczone i przyspieszone, ponieważ obecne procedury trwają często dłużej niż cykl życia nowych technologii – szczególnie w obszarze sztucznej inteligencji, gdzie innowacje pojawiają się co kilka miesięcy. Podkreślił, że tylko ścisła współpraca Europolu z EDPS i innymi organami nadzorczymi umożliwi dalszy rozwój technologiczny agencji przy jednoczesnym pełnym poszanowaniu zasad ochrony danych i praw obywateli.

Działania Europolu podejmowane w związku z wojną w Ukrainie

Kwestie działań podejmowanych przez Europol w związku z wojną w Ukrainie zostały omówione w wystąpieniu Pana Jean-Philippe Lecouffe, Zastępcy Dyrektora Wykonawczego ds. Operacyjnych Europolu. Przedstawił on szczegółową informację o współpracy Europolu z Ukrainą, którą ocenił jako wyjątkowo dobrą i intensywną. Podkreślił, że Ukraina pozostaje dla Europolu i państw członkowskich UE wiarygodnym, zaangażowanym i godnym zaufania partnerem, mimo trwającej wojny. W centrali Europolu w Hadze pracuje dwóch oficerów łącznikowych ukraińskiej policji, którzy zapewniają stały i płynny kontakt z partnerami w Kijowie.

Lecouffe zaznaczył, że Ukraina jest bardzo aktywnym uczestnikiem operacyjnych działań w ramach programu EMPACT – uczestniczy w 202 działaniach operacyjnych i we wszystkich 15 planach działania, współprowadząc m.in. operację przeciwko rosyjskojęzycznym sieciom przestępczym. Od początku wojny liczba zapytań i wymiany informacji między Ukrainą a Europolem znacząco wzrosła – liczba komunikatów i wniosków przesyłanych przez system SIENA niemal się potroiła, a całkowity wolumen wymiany danych wzrósł o ok. 15%. Wzrosła również liczba wspólnych spraw karnych, zarówno inicjowanych przez stronę ukraińską, jak i przez partnerów z UE – o około 12%.

Europol opracował sześć specjalnych analiz zagrożeń dotyczących konsekwencji rosyjskiej agresji wobec Ukrainy dla bezpieczeństwa wewnętrznego Unii Europejskiej. Dokumenty te zostały przekazane państwom członkowskim. Agencja prowadzi również szkolenia i działania w zakresie budowania potencjału dla ukraińskich funkcjonariuszy, obejmujące m.in. analizę strategiczną, zwalczanie nielegalnej produkcji narkotyków, cyberprzestępczość, kryptowaluty, dekryptaż danych, informatykę śledczą oraz szkolenia dotyczące dostępu do elektronicznych dowodów. Ukraina jest również ważnym partnerem w projekcie Eastern Partnership TOPCOP.

Lecouffe poinformował, że od początku wojny Europol utrzymuje silne zaangażowanie operacyjne. Średnio 18 funkcjonariuszy-gości Europolu wspiera kraje graniczące z Ukrainą w działaniach z zakresu kontroli bezpieczeństwa na granicach z Ukrainą i Białorusią. Europol wspiera także dochodzenia dotyczące zbrodni wojennych – w jego bazach znajduje się obecnie ponad 630 podejrzanych, tysiące zdjęć i zeznań świadków. Agencja uczestniczy w setkach dochodzeń prowadzonych przez Ukrainę i inne państwa, gromadząc i analizując dane o przestępstwach wojennych.

W zakresie nielegalnego handlu bronią Europol współpracuje z ukraińskimi służbami, zbierając informacje o utraconej i skradzionej broni – dotychczas zarejestrowano ponad 660 tysięcy takich przypadków oraz 14 tysięcy sztuk broni zarekwirowanej i ujętej w bazach danych agencji. Dane te pozwalają na identyfikowanie ewentualnych powiązań między tą bronią znalezioną w UE a sprzętem pochodzącym z Ukrainy. Europol wspiera również działania wobec cyberzagrożeń, w tym likwidację kanałów na Telegramie, oraz wspomaga śledztwa dotyczące przestępstw finansowych i omijania sankcji.

Jako przykład efektywnej współpracy Lecouffe wskazał wspólną operację z lipca 2020 r., przeprowadzoną przez francuską policję, prokuraturę i ukraińskie służby, przy wsparciu Europolu. Działania te doprowadziły do zatrzymania administratora jednej z największych rosyjskojęzycznych platform cyberprzestępczych, działającej od 20 lat i skupiającej ponad 50 tysięcy użytkowników wymieniających skradzione dane i narzędzia hakerskie.

Na zakończenie dyrektor Lecouffe podkreślił, że Ukraina, mimo trwającego konfliktu i ogromnych wyzwań, pozostaje niezwykle zaangażowanym partnerem w walce z przestępczością zorganizowaną, cyberzagrożeniami i przemytem broni. Europol nadal monitoruje przyszłe zagrożenia wynikające z wojny, w tym przemieszczanie się grup przestępczych, ryzyko handlu bronią, cyberataki, obchodzenie sankcji i działania hybrydowe. Współpraca z Ukrainą – jak zaznaczył – jest jednym z kluczowych elementów bezpieczeństwa całej Unii Europejskiej.

Ochrona praw podstawowych

Pan Dirk Allaerts, Inspektor ds. Praw Podstawowych w Europolu, zreferował informację na temat ochrony praw podstawowych. Podkreślił na wstępie znaczenie współpracy z Forum Konsultacyjnym GWKP. Przypomniał, że to już trzeci raz, kiedy relacjonuje swoją działalność od czasu objęcia funkcji w 2023 roku. Najważniejszym wydarzeniem w minionym okresie była konferencja „Fundamental Rights at the Heart of Policing”, która odbyła się w lutym w siedzibie Europolu. Uczestniczyli w niej przedstawiciele służb bezpieczeństwa, instytucji nadzorczych i świata akademickiego z 35 krajów, a także reprezentanci agencji UE i organizacji międzynarodowych. Wysoka frekwencja i oceny uczestników dowiodły dużej potrzeby takich inicjatyw.

Inspektor podkreślił, że jego zadania opierają się na ścisłej współpracy z różnymi strukturami Europolu. W szczególności pozytywnie ocenił dialog z Europejskim Centrum ds. Zwalczania Terroryzmu, które wcześniej uznawał za obszar największego ryzyka naruszeń praw podstawowych, jednak przeprowadzone działania potwierdziły ich transparentność i zaangażowanie w ochronę wartości demokratycznych. Współpracuje również aktywnie z jednostką prawną i Innovation Lab, a prowadzone szkolenia zwiększają świadomość pracowników. Powstaje także moduł szkolenia online, by objąć nim szerszą grupę funkcjonariuszy.

W raporcie za 2024 rok Allaerts stwierdził, że nie wykryto naruszeń praw podstawowych, choć formułowano uwagi zapobiegawcze i zwiększające przejrzystość. Również w 2025 roku nie odnotowano problemów, chociaż zmieniająca się sytuacja geopolityczna i inne wartości niektórych państw partnerskich stwarzają rosnące wyzwania. Inspektor kontynuuje analizę współpracy z państwami trzecimi i prywatnymi podmiotami, wskazując na konieczność ostrożności, aby nie zwiększać ryzyka naruszeń. Uczestniczył w opracowywaniu procedur oceny takich współprac i wspiera proces negocjacji nowych porozumień. Odwiedza również oficerów Europolu za granicą, co umożliwia bezpośrednią weryfikację zgodności działań z zasadami ochrony praw podstawowych.

Szczególnym obszarem wyzwań jest szybki rozwój narzędzi opartych na sztucznej inteligencji. Innovation Lab konsultuje z nim wszystkie nowe rozwiązania, a on sam współocenia ich zgodność z prawami podstawowymi i przepisami AI Act. Uczestniczy też w pracach rady ds. zgodności AI w Europolu, potwierdzając, że dotychczas nie wykorzystywano narzędzi zakazanych.

Allaerts rozwinął szeroką sieć współpracy z instytucjami europejskimi i międzynarodowymi, w tym Radą Europy, Agencją Praw Podstawowych UE, CEPOL i środowiskiem akademickim. Jego zdaniem przetwarzanie danych osobowych to nie tylko kwestia ochrony prywatności, ale również respektowania szerszych praw człowieka, o czym musi pamiętać cała społeczność organów ścigania.

Podsumowując, inspektor Dirk Allaerts ocenił ryzyko naruszeń przez pracowników Europolu jako niskie, lecz wskazał na konieczność nieustannej czujności. Geopolityczne napięcia oraz rozwój technologii, zwłaszcza AI, będą nadal wymagały równowagi między skutecznością działań operacyjnych a pełnym poszanowaniem praw podstawowych. Zapewnił jednocześnie, że Europol pozostaje w pełni zaangażowany w ochronę tych wartości.

Zorganizowana przestępczość środowiskowa. Nielegalny handel odpadami i chronionymi gatunkami zwierząt

GWKP przedstawiono informację na temat zorganizowanej przestępczości środowiskowej, w szczególności w zakresie nielegalnego handlu odpadami i chronionymi gatunkami zwierząt. Informację przedstawili Pan Jean-Philippe Lecouffe, Zastępca Dyrektora Wykonawczego ds. Operacyjnych Europolu oraz Pan Cezary Luba, Komendant Centralnego Biura Śledczego Policji.

Pan Jean-Philippe Lecouffe zwrócił uwagę na rosnące znaczenie przestępczości przeciwko środowisku, która stanowi zagrożenie nie tylko dla natury, lecz także dla gospodarki. Wyjaśnił, że obszar ten obejmuje głównie dwa typy działań – przestępstwa związane z zanieczyszczeniem i nielegalnym handlem odpadami oraz przestępstwa przeciwko dzikiej faunie i florze. Wskazał, że nielegalny obrót odpadami nasila się, staje się coraz bardziej złożony i często obejmuje przemieszczanie odpadów zarówno wewnątrz Unii Europejskiej, jak i poza nią. Przestępcy wykorzystują fałszerstwa dokumentów, korupcję i luki prawne, a granica między działalnością legalną a nielegalną w tej branży coraz częściej się zaciera.

W zakresie przestępczości przeciwko dzikiej przyrodzie Lecouffe podkreślił, że chociaż skala tego procederu pozostaje względnie stabilna, to nadal przynosi ogromne zyski. Europa pełni rolę źródła, rynku docelowego i punktu tranzytowego dla nielegalnego handlu chronionymi gatunkami. Najbardziej dochodowy pozostaje przemyt europejskiego węgorza szklistego, z którego zyski sięgają 2,5–3 mld euro rocznie. Coraz częściej przemytnicy handlują także gatunkami nieobjętymi międzynarodowymi rejestrami, by uniknąć wykrycia. Europol angażuje się również w walkę z nielegalnym handlem drewnem i połowami, osiągając w tych obszarach wymierne efekty.

Lecouffe zaznaczył, że ściganie przestępstw środowiskowych jest szczególnie trudne z uwagi na ich transgraniczny charakter i złożone sieci powiązań. Sprawcy często prowadzą legalne działalności gospodarcze, które służą im do prania pieniędzy. Wykorzystują nowe technologie, w tym szyfrowaną komunikację, kryptowaluty i internetowe platformy handlowe. Pomimo rosnącej liczby zgłaszanych przypadków poziom ścigania wciąż pozostaje niski, głównie z powodu braku wyspecjalizowanych prokuratorów i funkcjonariuszy.

Pozytywnym krokiem jest przyjęta w 2024 roku nowa dyrektywa o przestępstwach przeciwko środowisku, która wprowadza nowe typy czynów karalnych, surowsze sankcje i obowiązek tworzenia krajowych strategii szkoleniowych, nadając Europolowi większą rolę we wzmacnianiu współpracy transgranicznej. Lecouffe przytoczył kilka przykładów działań operacyjnych: operację Lake dotyczącą przemytu węgorzy szklistych, w ramach której odnotowano ponad 850 aresztowań i zabezpieczenie 200 ton nielegalnego towaru; operację Custos Viridis, wymierzoną w nielegalny handel odpadami, prowadzoną z udziałem 72 państw i 18 organizacji międzynarodowych; oraz wspólną operację Włoch, Francji i Hiszpanii przeciwko sieci przestępczej, która w ciągu trzech lat uzyskała 16 milionów euro zysku z handlu odpadami.

Na zakończenie dyrektor Jean-Philippe Lecouffe podkreślił konieczność zwiększania świadomości społecznej na temat przestępczości środowiskowej, poprawy wymiany informacji i harmonizacji przepisów między państwami członkowskimi. Wezwał także do tworzenia wyspecjalizowanych jednostek śledczych i prokuratorskich, które pozwolą skuteczniej ścigać sprawców tego rodzaju przestępstw.

Komendant Cezary Luba, występując w imieniu polskiej policji, podkreślił, że przestępczość przeciwko środowisku stanowi jedno z najpoważniejszych wyzwań współczesnych czasów. Zaznaczył, że w dobie dynamicznego rozwoju przemysłu i technologii ochrona środowiska powinna być priorytetem każdego państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Skutki tego rodzaju przestępczości często ujawniają się dopiero po latach, mając wpływ na zdrowie i życie obywateli oraz przyszłe pokolenia. Luba zwrócił uwagę, że sprawcy tych przestępstw sami stają się ich ofiarami, ponieważ niszczą wspólne dobro, jakim jest środowisko naturalne.

Z danych polskiej policji wynika, że szara strefa w gospodarce odpadami stanowi około 30–40% całego rynku, co oznacza straty rzędu 1,5 miliarda euro rocznie. Do głównych obszarów przestępczości środowiskowej należą nielegalny obrót odpadami, handel chronionymi gatunkami oraz nielegalna wycinka lasów. Działania te są niezwykle dochodowe, ale trudne do wykrycia i ukarania, dlatego stają się atrakcyjne dla zorganizowanych grup przestępczych. Przestępczość środowiskowa często łączy się z przestępczością gospodarczą, korupcją, fałszowaniem dokumentów, wyłudzaniem dotacji i praniem pieniędzy.

Komendant omówił najczęstsze metody działania sprawców w Polsce, w tym zakładanie fikcyjnych firm zajmujących się odpadami, które po wypełnieniu magazynów znikają wraz z właścicielem, nielegalne składowanie odpadów w miejscach nieprzystosowanych, nadużywanie zezwoleń na rekultywację terenów, nielegalne przemieszczanie odpadów z zagranicy, a także celowe wywoływanie pożarów na nielegalnych wysypiskach. Coraz częściej wykorzystywany jest także fikcyjny obieg dokumentów w systemie BDO.

Według danych, tylko w 2024 roku w Polsce zlikwidowano niemal 13 tysięcy nielegalnych wysypisk, w tym ponad 300 szczególnie niebezpiecznych. Do listopada 2025 roku wszczęto już ponad 360 postępowań karnych dotyczących przestępstw odpadowych, a w jednym z prowadzonych śledztw postawiono aż 1800 zarzutów. Luba wskazał, że przestępczość ta ma w większości przypadków charakter zorganizowany, co wymaga wzmożonej współpracy międzynarodowej, zwłaszcza w zakresie przemieszczania odpadów przez granice państw.

Polska policja od 2021 roku traktuje zwalczanie przestępczości środowiskowej jako priorytet. Współpracuje z Inspekcją Ochrony Środowiska i Krajową Administracją Skarbową, która pomaga identyfikować przestępstwa podatkowe i pranie pieniędzy powiązane z fikcyjnym obrotem odpadami. Duże znaczenie ma również wdrożenie w 2024 roku dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony środowiska poprzez prawo karne, która wprowadziła nowe typy przestępstw i surowsze sankcje.

Komendant Luba zwrócił uwagę na istotną rolę współpracy międzynarodowej, zwłaszcza z Europolem, Interpolem, Światową Organizacją Celną i innymi agencjami UE. Dzięki tej kooperacji możliwe jest prowadzenie wspólnych operacji, wymiana danych i doświadczeń oraz skuteczniejsze odzyskiwanie mienia pochodzącego z przestępstw. Polska aktywnie uczestniczy w wielu międzynarodowych działaniach, takich jak operacje Thunder, Silver Axe, Custos Viridis i Demeter, a także w Europejskiej Multidyscyplinarnej Platformie Przeciwdziałania Zagrożeniom Kryminalnym (EMPACT), której jednym z priorytetów jest właśnie zwalczanie przestępczości środowiskowej.

Jednym z głównych wyzwań, jak podkreślił, pozostaje koszt utylizacji odpadów, który w jednym tylko śledztwie CBŚP sięgnął 110 milionów euro. Dlatego konieczne jest wsparcie finansowe z funduszy unijnych i krajowych. Luba wskazał też na znaczenie szkoleń i konferencji poświęconych tej tematyce oraz na opracowany przez CBŚP „poradnik dla funkcjonariuszy” opisujący algorytm działań w przypadku ujawnienia nielegalnych wysypisk.

W konkluzji komendant Cezary Luba podkreślił, że tylko wspólne, skoordynowane działania organów krajowych i międzynarodowych mogą skutecznie ograniczyć skalę przestępczości środowiskowej. Zaznaczył, że zjawisko to będzie nadal ewoluować, dlatego kluczowe jest utrzymanie gotowości do reagowania na nowe formy zagrożeń w celu ochrony wspólnego dobra, jakim jest środowisko naturalne.

Legalny dostęp do danych w celu egzekwowania prawa

Druga z sesji kontrolnych w czasie 17. Spotkania GWKP poświęcona była zagadnieniu legalnego dostępu do danych w celu egzekwowania prawa. Informację na ten temat przedstawili Pan Jürgen Ebner, Zastępca Dyrektor Wykonawczej Europolu oraz Pan Olivier Onidi, Zastępca Dyrektora Generalnego ds. Schengen i Bezpieczeństwa Wewnętrznego w Dyrekcji Generalnej ds. Migracji i Spraw Wewnętrznych Komisji Europejskiej.

Dyrektor Jürgen Ebner podkreślił, że obecnie niemal wszystkie formy przestępczości zorganizowanej, a także terroryzmu, mają wymiar cyfrowy. Coraz większym wyzwaniem dla organów ścigania staje się utrudniony dostęp do danych cyfrowych, zwłaszcza w kontekście szyfrowania typu „end-to-end”, szyfrowanych urządzeń oraz braku obowiązku retencji danych. Zjawisko to, jak zaznaczył, rozwija się w bezprecedensowym tempie i dotyczy wszystkich obszarów przestępczości.

Dyrektor Ebner zwrócił uwagę, że technologie komunikacji szyfrowanej, pierwotnie tworzone w celu ochrony prywatności i bezpieczeństwa, stały się kluczowym narzędziem w rękach grup przestępczych, umożliwiając im koordynowanie działań, unikanie wykrycia oraz rozszerzanie działalności przestępczej. Dotyczy to również organizacji terrorystycznych i ekstremistycznych, które wykorzystują te technologie do propagandy i nawoływania do przemocy.

Według Ebnera w ostatnich latach nastąpiła wyraźna zmiana — przestępcy coraz rzadziej korzystają z zamkniętych, dedykowanych platform przestępczych (jak EncroChat czy Sky ECC), a coraz częściej wykorzystują powszechnie dostępne, komercyjne komunikatory z szyfrowaniem „end-to-end”. Platformy te oferują ogromną bazę użytkowników, umożliwiają przestępcom ukrycie się w tłumie i są łatwo dostępne, co czyni je szczególnie atrakcyjnymi.

Konsekwencją tego zjawiska jest znaczące ograniczenie skuteczności tradycyjnych narzędzi śledczych, w tym możliwości legalnego podsłuchu czy pozyskiwania dowodów. Utrudnia to prowadzenie dochodzeń, ściganie sprawców i może prowadzić do umorzeń postępowań z powodu braku dostępu do kluczowych informacji. W efekcie przestępcy wykorzystują szyfrowane komunikatory do organizowania handlu narkotykami, handlu ludźmi, przemytu broni czy wykorzystywania seksualnego dzieci.

Ebner zwrócił również uwagę na zjawisko rekrutowania nieletnich przez internet do działalności przestępczej – często poprzez ukierunkowaną komunikację i obietnicę niewielkich kwot pieniędzy w zamian za poważne czyny karalne.

Podkreślił, że policja nie domaga się zniesienia szyfrowania, które pozostaje niezbędne w demokratycznym społeczeństwie, lecz postuluje stworzenie mechanizmów umożliwiających dostęp do danych w ściśle określonych sytuacjach – wyłącznie na podstawie decyzji sądowej, przy zachowaniu zasad proporcjonalności i konieczności.

W konkluzji dyrektor Jürgen Ebner porównał sytuację do rzeczywistości fizycznej, w której policja – za zgodą sądu – może wejść do domu, by zebrać dowody lub zapobiec przestępstwu. Jego zdaniem brak analogicznej możliwości w świecie cyfrowym zaburza równowagę między prywatnością a bezpieczeństwem publicznym. Wskazał, że granica między światem rzeczywistym a cyfrowym przestała istnieć, dlatego także w sferze wirtualnej powinny obowiązywać narzędzia pozwalające skutecznie chronić obywateli. Zakończył stwierdzeniem, że problem nie jest abstrakcyjny ani techniczny – ma realne konsekwencje dla bezpieczeństwa ludzi, np. uniemożliwia identyfikację dzieci wykorzystywanych online czy powstrzymanie rozwoju przestępczości narkotykowej.

Olivier Onidi, Zastępca Dyrektora Generalnego ds. Schengen i Bezpieczeństwa Wewnętrznego w Komisji Europejskiej, podkreślił, że jednym z najważniejszych, a wciąż nierozwiązanych problemów w obszarze bezpieczeństwa wewnętrznego jest kwestia dostępu do danych elektronicznych, które stanowią dziś podstawowy element dowodowy w niemal każdym postępowaniu karnym. Zaznaczył, że obecnie większość twardych dowodów w sprawach karnych ma charakter cyfrowy – pochodzą one z telefonów, komputerów, komunikatorów internetowych lub mediów społecznościowych, z których powszechnie korzystają przestępcy, zarówno do kontaktów, handlu nielegalnymi towarami, jak i rekrutacji współsprawców czy uwodzenia dzieci.

Onidi wskazał trzy główne wyzwania w tym obszarze. Pierwszym jest dostępność danych, czyli brak jednolitego, europejskiego systemu zobowiązującego dostawców usług cyfrowych do przechowywania podstawowych danych, takich jak adresy IP czy dane lokalizacyjne, które pozwalają identyfikować sprawców. Obecne przepisy różnią się między państwami członkowskimi i obejmują głównie tradycyjnych operatorów telekomunikacyjnych, pomijając nowe podmioty – tzw. usługi OTT (over the top), jak komunikatory internetowe. Onidi zapowiedział, że Komisja Europejska pracuje nad propozycją nowych ram prawnych, które wprowadzą obowiązek przechowywania danych przez określony czas, z zachowaniem zasad proporcjonalności, konieczności i pełnego nadzoru sądowego.

Drugim wyzwaniem jest dostępność danych w praktyce, czyli możliwość ich uzyskania od dostawców. Choć w UE funkcjonuje już system regulujący procedury pozyskiwania danych (tzw. e-Evidence), wciąż dochodzi do konfliktów prawnych, zwłaszcza w relacjach z podmiotami zarejestrowanymi poza Unią, głównie w Stanach Zjednoczonych. Tego rodzaju konflikty prawne często uniemożliwiają przekazanie danych niezbędnych w śledztwach. Onidi podkreślił potrzebę wypracowania nowych porozumień międzynarodowych i wzmocnienia obowiązku współpracy firm cyfrowych działających na rynku europejskim.

Trzecim, najbardziej złożonym problemem jest czytelność danych, czyli możliwość ich odszyfrowania. Dane zaszyfrowane są w praktyce bezużyteczne dla organów ścigania, a mimo dużych inwestycji w narzędzia analityczne i zdolności techniczne – nawet najnowocześniejsze europejskie laboratoria, w tym Europol, są w stanie obsłużyć jedynie niewielką liczbę spraw rocznie. Onidi zaznaczył, że obecnie policja często zmuszona jest korzystać z luk w systemach informatycznych, co jest rozwiązaniem niepożądanym i niebezpiecznym.

Dyrektor Onidi podkreślił, że nie chodzi o osłabienie szyfrowania, które jest kluczowe dla ochrony prywatności i cyberbezpieczeństwa, lecz o stworzenie legalnej i przejrzystej ścieżki dostępu do zaszyfrowanych danych w ściśle określonych, uzasadnionych przypadkach. W tym celu Komisja Europejska powołała grupę ekspertów – informatyków, specjalistów od praw podstawowych i prawa karnego – której zadaniem będzie opracowanie w ciągu roku innowacyjnych, zgodnych z prawem rozwiązań umożliwiających służbom dostęp do danych szyfrowanych przy jednoczesnym poszanowaniu prywatności obywateli.

W części podsumowującej 17. spotkanie Grupy, Przewodniczący delegacji Sejmu do GWKP, poseł Konrad Frysztak, wspomniał o szczególnej roli parlamentarzystów w kwestii demokratycznej kontroli nad instytucjami mogącymi naruszać prawa podstawowe obywateli. Stwierdził, że poprzez swoją działalność w krajach, parlamentach i okręgach wyborczych, mają oni możliwość promowania zachowań sprzyjających bezpieczeństwu. Podkreślił, że jako członkowie Grupy Wspólnej Kontroli Parlamentarnej Europolu powinniśmy zatem przyglądać się realizacji współpracy policyjnej nie tylko oceniając jej prawidłowość, ale również po to, by aktywnie inspirować lokalne środowiska w zakresie profilaktyki przestępstw oraz by na podstawie dobrych praktyk wzmacniać działania edukacyjne. W jego ocenie powinniśmy zwrócić naszą uwagę na coraz bardziej wyszukane sposoby łamania prawa przez przestępców, a pola ich działania stają się coraz bardziej zróżnicowane. W kontekście wystąpienia Komendanta Cezarego Luby zauważył, że nie tylko rośnie skala zagrożeń społecznych, które są efektem działalności przestępczej, ale także, że rosną też koszty społeczne związane z tymi przestępstwami, w szczególności w zakresie zagrożeń dla środowiska. Zauważył, że zarówno Grupa Wspólna Kontroli Parlamentarnej, jak i sam Europol, powinny zwiększyć w tym aspekcie intensywność swoich działań. Konkludując spotkanie, przekazał parlamentarzystom podziękowania za udział w wydarzeniu oraz podziękował za cały ostatni rok, w czasie którego przedstawiciele Polski współprzewodniczyli pracom Grupy. W jego ocenie było to wyzwanie, wymagające zwiększonego nakładu pracy, ale niosące również dużą satysfakcję. Stwierdził, że dzięki wspólnemu wysiłkowi udało nam się zrealizować spotkania poświęcone ważnej tematyce i dostarczające nam, parlamentarzystom, wartościowych informacji pozwalających zapoznać się z bieżącą pracą Europolu. Wyraził szczególne zadowolenie z wyboru kandydatów do Forum Konsultacyjnego ds. praw podstawowych. Przekazał podziękowania wszystkim współprzewodniczącym obrad, w którymi współpracował w czasie rocznego przewodnictwa Polski w GWKP. Złożył także delegacji cypryjskiej życzenia dużej satysfakcji z nadchodzącej prezydencji.

Kolejne spotkanie Grupy ds. Wspólnej Kontroli Parlamentarnej Europolu odbędzie się w dniach 4-5 lutego 2026 r., w Nikozji, w ramach wymiaru parlamentarnego prezydencji cypryjskiej.

Więcej informacji:

https://www.europarl.europa.eu/relnatparl/en/the-17th-meeting-of-the-joint-parliament/products-details/20251013CPU46800

https://ipexl.europarl.europa.eu/IPEXL-WEB/conferences/jpsg/event/8a8629a897c426d30197c5263765001a

https://multimedia.europarl.europa.eu/en/photoset/p_EP-193681Ahttps://multimedia.europarl.europa.eu/en/photoset/p_EP-193681A

https://multimedia.europarl.europa.eu/en/photoset/17th-meeting-of-the-joint-parliamentary-scrutiny-group-jpsg-on-europol_EP-193681B

X (Twitter)
Instagram
Facebook