Sejm i Senat
Zgodnie z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej z 1997 r., Polska jest demokratycznym państwem prawnym, którego ustrój opiera się na podziale i równowadze władzy ustawodawczej, wykonawczej i sądowniczej. Władzę ustawodawczą sprawują Sejm i Senat. Tylko Sejm i Senat mogą uchwalać ustawy, którym Konstytucja przyznaje szczególną pozycję w systemie źródeł prawa jako aktom regulującym sytuację prawną obywateli.
Sejm składa się z 460 posłów wybieranych na 4-letnią kadencję. Wybory do Sejmu są powszechne, równe, bezpośrednie i proporcjonalne oraz przeprowadzane w głosowaniu tajnym. Senat składa się ze 100 senatorów wybieranych na 4-letnią kadencję w wyborach powszechnych i bezpośrednich, w głosowaniu tajnym, w okręgach jednomandatowych.
Sejm, obradując na posiedzeniach jawnych, uchwala ustawy, które Senat może przyjąć bez zmian, z poprawkami, albo które może odrzucić. Poprawki Senatu mogą zostać odrzucone przez Sejm bezwzględną większością głosów, a weto Prezydenta RP do ustawy – większością trzech piątych. Odrębne tryby, nie dające stanowisku żadnej z izb przewagi w procesie legislacyjnym, obowiązują w przypadku ustawy zmieniającej konstytucję oraz ustawy zezwalającej na ratyfikację umowy międzynarodowej, która przekazuje organizacji międzynarodowej kompetencje organów władzy państwowej w niektórych sprawach. Sejm samodzielnie sprawuje kontrolę nad działalnością Rady Ministrów. Obie izby mają, w różnym zakresie, uprawnienia nominacyjne do niektórych konstytucyjnych organów państwa.
W przypadkach określonych w Konstytucji Sejm i Senat, obradując wspólnie pod przewodnictwem Marszałka Sejmu lub w jego zastępstwie Marszałka Senatu, działają jako Zgromadzenie Narodowe.
Sejm, obradując na posiedzeniach jawnych, uchwala ustawy, które Senat może przyjąć bez zmian, z poprawkami, albo które może odrzucić. Poprawki Senatu mogą zostać odrzucone przez Sejm bezwzględną większością głosów, a weto Prezydenta RP do ustawy – większością trzech piątych. Odrębne tryby, nie dające stanowisku żadnej z izb przewagi w procesie legislacyjnym, obowiązują w przypadku ustawy zmieniającej konstytucję oraz ustawy zezwalającej na ratyfikację umowy międzynarodowej, która przekazuje organizacji międzynarodowej kompetencje organów władzy państwowej w niektórych sprawach. Sejm samodzielnie sprawuje kontrolę nad działalnością Rady Ministrów. Obie izby mają, w różnym zakresie, uprawnienia nominacyjne do niektórych konstytucyjnych organów państwa.
W przypadkach określonych w Konstytucji Sejm i Senat, obradując wspólnie pod przewodnictwem Marszałka Sejmu lub w jego zastępstwie Marszałka Senatu, działają jako Zgromadzenie Narodowe.